Maresme Vallès Oriental

BLOC 1.- La gestió de l’aula digital.

L’aula com un espai per a compartir el curriculum.

Webs clau projecte

Tot i que apareixen a la guia, repetim, per la seva importància, les webs bàsiques del projecte eduCAT1x1:

Espai acompanyament

A l’adreça http://educat1x1.cat/ s’hi troba l’espai d’acompanyament del projecte.

Què és?

L’espai d’acompanyament i formació és una xarxa professional en línia adreçada als i les docents de centres participants en el Projecte eduCAT1x1. També incorpora persones directament vinculades a la formació i a l’acompanyament, tant dels Serveis Educatius com dels Serveis Territorials.

Què pretén?

L’espai d’acompanyament i formació del Projecte eduCAT1x1 procura donar suport als i les docents en la implementació de les aules digitals i els continguts digitals i oferir-los eines per a la gestió del canvi i l’apropiació del nou context digital. Es fonamenta en una comunitat de pràctica virtual i en l’aprenentatge entre iguals: http://educat1x1.cat

Aquesta comunitat s’adreça exclusivament als docents participants pel que fa a la seva tasca docent i a la formació associada al projecte. No incorpora persones que no formin part d’aquest col·lectiu. Per formar part de l’espai d’acompanyament cal validar-se i identificar-se.

Què s’hi fa?

La xarxa és dels docents i per als docents i en fan l’ús que necessiten i volen. Es fonamenta en una comunitat de pràctica virtual i en l’aprenentatge entre iguals, de manera que no s’organitza al voltant d’activitats de formació, exercicis o tasques en línia, sinó a través de l’intercanvi lliure entre el professorat dels centres eduCAT1x1 de Catalunya. La xarxa ofereix la possibilitat de contactar amb les persones que la formen a través del seu perfil i participar en espais on intercanviar coneixements, opinions o informació al voltant del projecte.

Com està organitzat?

El professorat s’agrupa en grups de matèria amb informacions i recursos bàsics i espais de debat i intercanvi oberts i lliures, gestionats per un/a docent que hi dóna suport. També hi ha grups transversals directament relacionats amb el projecte com “Portàtils a l’aula”, “Usuaris de PDI” o “Moodle”.

Els equips directius i responsables del projecte disposen d’un grup específic dedicat a la governança del centre i a la gestió del canvi.

Quins recursos hi puc trobar?

Cada grup té un espai fix de recursos i enllaços bàsics on es poden compartir imatges, vídeos o documents. Hi trobareu un e‐portafolis amb documentació relacionada amb la formació associada al projecte, l’ús dels portàtils a l’aula o documentació del Departament, entre altres.

També hi trobareu informació d’activitats presencials de formació que es facin arreu del territori i la documentació que se’n deriva.

Fase actual de l’acompanyament virtual:

En l’etapa actual de l’acompanyament virtual (3) es produeix la inclusió dels nous docents incorporats en la segona fase de desplegament (gener-març 2010). A més, entre altres tasques, es duu a terme la gestió de les demandes, la dinamització de la xarxa on-line i la recollida d’experiències. D’altra banda, s’iniciaran, si escau, activitats de dinamització avançada (xats setmanals, meetings virtuals) i s’avaluarà el funcionament i la planificació de la part final del curs.

Finalitzada aquesta fase, es farà una primera avaluació formal per realitzar la segona planificació, ajustada a les necessitats detectades.

És important recordar els OBJECTIUS DE L’ACOMPANYAMENT virtual:

  • Oferir suport i acompanyament didàctic i pedagògic al professorat que participa en el projecte eduCAT1x1.
  • Oferir informació rellevant relacionada amb els aspectes docents i de gestió d’aula amb pissarres digitals, ordinadors portàtils i continguts digitals.
  • Compartir i difondre coneixements i experiències entre tots els docents participants.
  • Enllaçar recursos educatius d’aplicació a l’aula digital del projecte eduCAT1x1.
  • Crear una comunitat de pràctica orientada a l’aprenentatge entre iguals.
  • Millorar les competències digitals dels docents i estimular el treball col·laboratiu en entorns digitals.

Guia per a docents en un aula TIC.

http://phobos.xtec.cat/se-altmaresme/mod/resource/view.php?id=536

Materials per treballar seguretat «valors a la xarxa».

http://www.xtec.cat/internet_segura/

Competències bàsiques

La programació d’un curs amb eines digitals suposa la necessitat de realitzar una anàlisi prèvia dels instruments digitals que ofereix Internet i decidir aquells que són els més convenients per a la concreció de les competències que l’alumnat ha de ser capaç d’assolir en un determinat període escolar.
http://www.edu365.cat/sequencies/ La reflexió resultant hauria de ser que les programacions es fan igual, l’única diferència són les activitats o la referenciació d’elles.

Si us cal consultar el document base o la “biblia” de les competències del Departament d’Educació que ha de guiar les nostres actuacions el trobareu aDel currículum a les programacions

Si ja sou immigrants digitals i en lloc d’un text llarg us estimeu més unes diapositives podeu mirar el documentCompetencias básicas y competencias comunicativas

http://www.edu365.cat/sequencies/

http://phobos.xtec.net/edubib/intranet/file.php?file=docs/programacio/del_curriculum_a_les_programacions.pdf

Indicadors competencials

Preguntes que poden servir d’indicadors del nivell de riquesa competencial d’una activitat.

  • Pel que fa al plantejament.
  • En la gestió de l’activitat.

http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/images/stories/documents/indicadors_competencials.pdf

Enquesta indicadors competencials
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dEx3X080X29MTnc2eVNNNWoweFpadVE6MQ

Feu un comentari »

Encara no hi ha cap comentari.

RSS feed for comments on this post.

Deixa un comentari

Bloc a WordPress.com.